Політика протидії відмиванню коштів
Цей документ встановлює комплекс заходів та процедур, спрямованих на запобігання використанню платформи prokaterynopil.com.ua для відмивання доходів, отриманих злочинним шляхом, та фінансування тероризму. Дотримання міжнародних стандартів та законодавчих вимог у сфері AML/CFT є безумовним пріоритетом діяльності.
Усі користувачі зобов’язані співпрацювати у виконанні процедур перевірки та надавати запитувану інформацію. Відмова від співпраці або приховування відомостей призводить до обмеження доступу до послуг та можливого повідомлення компетентних органів. Ефективна політика AML захищає як платформу, так і добросовісних користувачів.
1. Принцип «Знай свого клієнта»
1.1. Ідентифікація користувачів
Кожен користувач проходить обов’язкову ідентифікацію при реєстрації та додаткову верифікацію перед першим виведенням коштів. Процедура включає перевірку наданих персональних даних, підтвердження справжності документів, що посвідчують особу, зіставлення даних з міжнародними базами санкцій та PEP, аналіз ризик-профілю користувача.
Мінімальний набір інформації для ідентифікації:
- Повне ім’я згідно з офіційними документами
- Дата та місце народження
- Громадянство та країна податкового резидентства
- Повна адреса фактичного проживання
- Контактний телефон та електронна адреса
- Номер документа, що посвідчує особу
1.2. Верифікація документів
Для завершення верифікації надаються сканкопії або фотографії документів високої якості. Прийняті документи включають національний паспорт з усіма заповненими сторінками, біометричне посвідчення особи з обох боків, водійські права міжнародного зразка для деяких юрисдикцій.
Додатково вимагається підтвердження адреси не старше 90 днів: рахунок за комунальні послуги на ім’я користувача, банківська виписка з повною адресою, офіційний лист від державних органів, податкове повідомлення. Документи проходять автоматичну та ручну перевірку на ознаки підробки, редагування або використання чужих даних.
1.3. Посилена перевірка
Категорії користувачів, що підлягають посиленій верифікації:
- Політично значущі особи та їхні близькі родичі
- Резиденти країн з високим рівнем корупції або слабким регулюванням
- Особи, що здійснюють транзакції на особливо великі суми
- Користувачі з незвичайними паттернами фінансової активності
- Власники бізнесу у сферах підвищеного ризику
Для них застосовуються додаткові заходи: отримання деталей про джерела статків та походження коштів, детальне вивчення ділової репутації та публічної інформації, періодичний перегляд та оновлення інформації про клієнта, обов’язкове схвалення керівництвом встановлення відносин, безперервний моніторинг усіх транзакцій.
2. Моніторинг транзакцій
2.1. Автоматизовані системи
Усі фінансові операції проходять через багаторівневу систему моніторингу в реальному часі. Алгоритми аналізують численні параметри для виявлення нетипової активності: розмір та частота депозитів і виведень, співвідношення між внесеними та виведеними сумами, геолокація транзакцій та використані платіжні методи, час здійснення операцій та швидкість їх виконання.
Система генерує автоматичні попередження при виявленні підозрілих паттернів: структурування транзакцій для уникнення порогів звітності, швидкі цикли депозит-виведення з мінімальною ігровою активністю, використання платформи як транзитного пункту, різка зміна звичних паттернів поведінки, множинні транзакції з різних джерел за короткий час.
2.2. Ручна перевірка
Спеціалісти з комплаєнсу розглядають усі автоматичні попередження та проводять детальний аналіз: вивчення повної історії облікового запису, аналіз ігрової активності та стратегій, перевірка зв’язків з іншими обліковими записами, зіставлення транзакцій з наданою інформацією про доходи, оцінка відповідності паттернів заявленому профілю.
За результатами може бути прийняте рішення про запит додаткових документів та роз’яснень, тимчасове обмеження операцій до з’ясування обставин, підвищення рівня моніторингу для подальшої активності, подання звіту про підозрілу операцію до фінансової розвідки.
3. Перевірка джерел коштів
3.1. Обов’язкове документальне підтвердження
Платформа має право запросити підтвердження походження коштів у випадках, коли сума депозитів перевищує встановлений поріг, виявлено незвичайні паттерни поповнення рахунку, заявлені джерела доходів не відповідають обсягу транзакцій, наявні підстави підозрювати незаконне походження коштів.
Прийнятні документи для підтвердження джерел:
- Довідка про доходи з місця роботи за останні 3-6 місяців
- Податкові декларації за попередній рік
- Банківські виписки з регулярними надходженнями зарплати
- Документи про продаж нерухомості або цінного майна
- Спадкові документи або дарчі з нотаріальним засвідченням
- Виписки з інвестиційних або пенсійних рахунків
- Документи про виграші в лотереї або інших легальних джерелах
3.2. Наслідки відмови
Неготовність надати запитувану інформацію або підтвердження недостовірності наданих даних призводить до блокування виведення коштів до з’ясування обставин, обмеження розміру дозволених транзакцій, ініціювання поглибленого розслідування діяльності, можливої постійної блокади облікового запису, повідомлення фінансової розвідки про підозрілу активність.
4. Обмеження на транзакції
4.1. Загальні правила
Для мінімізації ризиків відмивання коштів встановлені наступні вимоги: виключне використання власних платіжних інструментів, обов’язкове відігравання депозитів перед виведенням, виведення тим самим методом, що й депозит, обмеження на використання анонімних платіжних засобів, заборона переказів між обліковими записами користувачів.
4.2. Криптовалютні транзакції
Операції з криптовалютами підлягають особливому контролю через їхню потенційну анонімність. Додаткові вимоги включають підтвердження володіння гаманцем через тестову транзакцію, надання інформації про джерело отримання криптовалюти, перевірку адреси гаманця на зв’язок з незаконною діяльністю, обмеження на суми криптовалютних депозитів для нових користувачів.
4.3. Ліміти та пороги
Встановлені різні пороги для різних рівнів перевірки: базова верифікація – ліміт до еквівалента 2000 євро на місяць, повна верифікація – ліміт до 10000 євро на місяць, посилена верифікація – індивідуальні ліміти для VIP-клієнтів. Перевищення лімітів вимагає проходження наступного рівня верифікації.
5. Виявлення підозрілої діяльності
5.1. Індикатори підозрілих операцій
Ознаки, що викликають підозру та потребують додаткової перевірки:
- Внесення великих сум з наступним швидким виведенням без гри
- Множинні депозити трохи нижче порогу звітності
- Використання багатьох різних платіжних методів без логіки
- Координована діяльність кількох облікових записів
- Ставки на всі можливі результати для мінімізації ризику
- Різка зміна поведінки після тривалої звичайної активності
- Небажання надавати інформацію про джерела коштів
- Надання суперечливих відомостей у різний час
- Надмірна зацікавленість політикою конфіденційності та AML
5.2. Процедура звітування
При виявленні ознак підозрілої діяльності спеціаліст з комплаєнсу готує внутрішній звіт з детальним описом обставин. Після схвалення відповідальною особою звіт подається до підрозділу фінансової розвідки відповідної юрисдикції протягом встановлених законом термінів.
Користувач НЕ повідомляється про подання звіту для уникнення перешкоджання можливому розслідуванню. Інформація про звіт є суворо конфіденційною. Операції на рахунку можуть бути призупинені до отримання вказівок від компетентних органів.
6. Санкційні списки
6.1. Перевірка при реєстрації
Усі нові користувачі автоматично перевіряються за міжнародними санкційними списками: перелік санкцій Ради Безпеки ООН, списки Європейського Союзу, OFAC SDN list США, національні санкційні списки, бази даних PEP та пов’язаних осіб, списки організацій, причетних до тероризму.
При співпадінні реєстрація блокується автоматично до з’ясування обставин. Можливі випадки однойменних осіб розглядаються індивідуально з запитом додаткових ідентифікаційних даних.
6.2. Постійний моніторинг
Перевірка існуючих користувачів проводиться регулярно при оновленні санкційних списків, щонайменше раз на місяць, перед кожною значною транзакцією, при зміні персональних даних. Виявлення співпадіння призводить до негайного замороження рахунку та повідомлення відповідних органів.
7. Навчання персоналу
7.1. Програми підготовки
Усі співробітники, що мають доступ до персональних даних або обробляють транзакції, проходять обов’язкове навчання з питань AML/CFT. Програма включає вивчення застосовного законодавства та міжнародних стандартів, розпізнавання ознак підозрілої діяльності, процедури ідентифікації та верифікації клієнтів, порядок дій при виявленні підозрілих операцій, правила конфіденційності та захисту інформації.
7.2. Відповідальна особа
Призначено спеціального відповідального за дотримання вимог AML/CFT (Compliance Officer), що виконує координацію всіх заходів у сфері протидії відмиванню, розгляд складних випадків та прийняття рішень, взаємодію з регуляторами та правоохоронними органами, підготовку звітів про підозрілі операції, розробку та оновлення внутрішніх процедур.
8. Співпраця з органами влади
8.1. Виконання запитів
Платформа повністю співпрацює з компетентними органами: своєчасно надає відповіді на офіційні запити, зберігає документацію протягом мінімум 5 років, виконує розпорядження про заморожування коштів, бере участь у розслідуваннях за необхідності.
8.2. Ініціативне повідомлення
У випадках виявлення явних ознак злочинної діяльності платформа може проактивно звернутися до правоохранних органів навіть без офіційного запиту. Це стосується підозр у тероризмі, торгівлі людьми, дитячій порнографії, організованій злочинності.
9. Ведення записів
9.1. Документація
Зберігаються детальні записи про всі процедури перевірки клієнтів та їхні результати, історію всіх транзакцій з повною деталізацією, переписку з користувачами щодо верифікації, внутрішні аналітичні звіти та рішення, звіти про підозрілі операції та реакцію органів влади.
9.2. Терміни зберігання
Документи зберігаються мінімум 5 років після закриття облікового запису або завершення останньої транзакції. У деяких юрисдикціях застосовуються довші терміни. Записи доступні для перевірки регуляторами та правоохоронними органами за запитом.
10. Постійне вдосконалення
10.1. Оцінка ризиків
Регулярно проводиться оцінка ризиків відмивання коштів з урахуванням змін у бізнес-моделі, нових продуктів або ринків, еволюції методів фінансових злочинів, рекомендацій регуляторів та міжнародних організацій, виявлених випадків та отриманого досвіду.
10.2. Оновлення процедур
Політика та процедури AML регулярно переглядаються та оновлюються для відповідності найкращим практикам галузі та новим законодавчим вимогам. Впроваджуються нові технології виявлення ризиків. Проводяться внутрішні та зовнішні аудити ефективності заходів.
11. Відповідальність користувачів
Користувачі зобов’язані надавати правдиву інформацію та своєчасно оновлювати дані, співпрацювати у процедурах верифікації та перевірках, не використовувати платформу для незаконних цілей, повідомляти про підозрілу активність інших користувачів, дотримуватися всіх вимог цієї політики.
Порушення вимог AML/CFT розглядається як тяжке порушення з серйозними наслідками аж до кримінальної відповідальності відповідно до законодавства. Платформа не толерує будь-яких спроб використання сервісу для відмивання коштів або фінансування тероризму.
